Zgoda marketingowa na kontakt za pośrednictwem telefonu – czy powinieneś ją mieć zanim zadzwonisz z ofertą?

Wszyscy pamiętają o RODO… A czy wiesz, że potrzebujesz jeszcze zgody na przedstawienie oferty za pośrednictwem telefonu?


Zgodnie z art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego konieczna jest uprzednia zgoda na marketing bezpośredni za pośrednictwem telefonu.

Skąd i jak taką zgodę uzyskać? Czy można do kogoś zadzwonić, aby zapytać o taką zgodę?


ZGODA MARKETINGOWA NA KONTAKT TELEFONICZNY – UPRZEDNIA

Zgodnie z jednym z poglądów wykonanie połączenia na numer telefonu, aby uzyskać zgodę na marketing bezpośredni nie jest możliwe. Prezes UOKIK Marek Niechciał wskazywał, że: „Przedsiębiorca musi mieć wcześniejszą zgodę na kontakt telefoniczny – nie tylko jeśli chce przedstawić swoją ofertę, ale także gdy chce ją tylko zapowiedzieć lub wybadać potrzeby klientów. Takiej zgody nie może uzyskać na początku rozmowy telefonicznej”.

Czyli jak można zebrać taką zgodę? Można uzyskać ją za pomocą checkboxa na stronie internetowej lub przy zawieraniu umowy z klientem…


ZGODA MARKETINGOWA NA KONTAKT TELEFONICZNY – POZYSKANA W ROZMOWIE TELEFONICZNEJ

Zgodnie z drugim stanowiskiem, bardziej liberalnym, można zadzwonić na dany numer telefonu, aby zapytać o taką zgodę (po prostu zapytać czy można przedstawić ofertę). Taki pogląd wyraził Sąd Okręgowy Warszawa – Praga w Warszawie w wyroku z dnia 4 stycznia 2019 roku (IV Ca 1873/16). Sąd wskazał na różnicę pomiędzy marketingiem bezpośrednim a innymi formami marketingu. Marketing bezpośredni ma na celu informowanie o możliwości bezpośredniego nabycia towarów lub usług oraz składania potencjalnym klientom propozycji zawarcia umów. Natomiast samo poinformowanie o działalności przedsiębiorcy bez składania oferty nie jest marketingiem bezpośrednim.

Jak to zrobić?

W kontaktach biznesowych jeśli masz dane przedsiębiorcy z publicznie odstępnego źródła, np. CEIDG czy ze strony internetowej, możesz przetwarzanie danych oprzeć na prawnie uzasadnionym interesie. Oznacza to, że prawdopodobnie obronisz to, że nie masz zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

Zatem pozostaje uzyskanie zgody na kontakt telefoniczny. Zgodnie z mniej rygorystycznym stanowiskiem, można zadzwonić na numer służbowy i zapytać o zgodę na przedstawienie oferty.

Jeśli chcemy się skontaktować z tą osobą ponownie w celach marketingowych, trzeba uzyskać od niej zgodę na kontakt telefoniczny w celu marketingu bezpośredniego. Pamiętaj, że musisz mieć dowód, że taką zgodę Ci udzielono, np. nagranie rozmowy.


Więcej informacji na temat legalnego marketingu B2B znajdziesz w artykule: Marketing B2B – korzystasz z danych z CEIDG?


OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

Pamiętaj, że oprócz tego, że musisz mieć zgodę, trzeba wykonać obowiązek informacyjny. Czyli należy poinformować osobę, do której dzwonimy o tym kto jest administratorem, o jej prawach itd.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *