Meta zamierza wykorzystywać dane osobowe dostępne na profilach w mediach społecznościowych Instagram i Facebook do celów szkolenia swoich modeli sztucznej inteligencji.

Dlatego umożliwia wyrażenie sprzeciwu w tym zakresie.

Co to oznacza?

Meta zamierza wykorzystać informacje publiczne z naszych profili takie jak: nazwa, nazwa użytkownika, zdjęcie profilowe, aktywność w grupach publicznych, na stronach na Facebooku i w kanałach, aktywność dotycząca zawartości, która jest publiczna (komentarze, oceny, recenzje), awatary, inne treści skonfigurowane jako publiczne takie jak np. posty, zdjęcia, filmy publikowane w profilu, relacjach, rolkach.

Nawet jeśli udostępniamy coś publicznie na swoich profilach w mediach społecznościowych niekoniecznie możemy chcieć, aby dane te były wykorzystywane w jakichkolwiek innych celach niż je udostępniliśmy.

Trenowanie modelu AI polega na „karmieniu” go dużą ilością danych, aby nauczył się wzorców, a następnie generował odpowiedzi, rozpoznawał obrazy, przewidywał zachowania itp.

Dane dostępne w mediach społecznościowych mogą być niekompletne, nieaktualne, albo po prostu nieprawdziwe. Może to prowadzić to błędów w takim modelu, a z kolei to do dyskryminacji, uprzedzeń (bias) itp.

Trenowanie modelu AI na danych osobowych może ingerować w naszą prywatność. Model może na przykład zapamiętać dane, połączyć je z innymi danymi i odtworzyć je później innej osobie. Istnieje również ryzyko wycieku danych.

Meta informuje od jakiegoś czasu, że zamierza wykorzystywać te dane do szkolenia modeli AI. Wysyła powiadomienia mailowo i w aplikacji.

Podmiot, który wykorzystuje dane osobowe w celu trenowania modelu AI musi mieć podstawę prawną takiego działania. Zwykle taką podstawą będzie zgoda lub prawnie uzasadnionymi interes administratora.

Meta musiała wykonać test równowagi i ocenić czy ma prawnie uzasadniony interes do przetwarzania tych danych w celu szkolenia AI i sprawdzić, czy prawa i wolności osób, których dane zamierza wykorzystywać nie przeważają nad jej prawnie uzasadnionym interesem. Należy porównać te interesy, sprawdzić czy ta osoba spodziewa się takiego użycia jej danych osobowych.

Meta musiała stwierdzić, że ma uzasadniony interes w wykorzystywaniu publicznych danych do rozwijania i ulepszania modeli AI. Ale i nas musi nas poinformować i dać nam możliwość sprzeciwienia się.

Jeśli Twoje dane są przetwarzane na podstawie „prawnie uzasadnionego interesu” przysługuje Ci sprzeciw.

Zgodnie z artykułem 21 RODO: Osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e) lub f), w tym profilowania na podstawie tych przepisów. Administratorowi nie wolno już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

Meta twierdzi, że nie będzie używać danych użytkowników, którzy zgłosili sprzeciw.

Dlaczego to robi?

Wdraża rozwiązania zgodnie z opinią Europejskiej Ochrony Danych nr 28/2024 która porusza tematykę ochrony danych osobowych w kontekście modeli AI.

Meta wysyła maile z informacją oraz linkiem zawierającym formularz sprzeciwu. Ponadto sprzeciw możesz złożyć za pośrednictwem konta przypisanego do usług Meta – Centrum Ochrony Prywatności.

Nie musisz wskazywać powodu.

Sprzeciw dotyczy Twojego konta i wszystkich kont dodanych do tego samego centrum kont. Sprzeciw nie będzie miał zastosowania do danych innych osób, pojawiających się na profilach użytkowników, które nie wyraziły sprzeciwu.

Po złożeniu sprzeciwu otrzymujemy potwierdzenie na maila zawierające między innymi taką informację: „Uwzględnimy Twój sprzeciw dotyczący Twoich informacji publicznych, takich jak publiczne posty i komentarze, oraz Twoich interakcji z funkcjami SI w Meta. Oznacza to, że nie będziemy w przyszłości wykorzystywać Twoich publicznych informacji z Produktów Meta ani interakcji z funkcjami SI w Meta do opracowywania i ulepszania modeli generatywnej sztucznej inteligencji na potrzeby SI w Meta.”

Więc jeśli do 26 maja (włącznie) nie zgłosisz sprzeciwu – Meta może szkolić modele AI na Twoich danych.

PORADNIK + Pakiet dokumentów

PORADNIK LEGALNY NEWSLETTER

– czyli ustaw newsletter zgodnie z prawem krok po kroku.

Przeczytałeś wszystkie porady w internecie i właściwie nie wiesz jak się zabrać do założenia newslettera?

Przygotowałam dla Ciebie tę krótką, praktyczną instrukcję, bo stawiam na proste rozwiązania i konkrety.

Udostępnij:

Autorką tego wpisu jest:

Weronika Stysińska

Radca prawny specjalizujący się w aspektach prawnych związanych z e-commerce, ochroną danych osobowych oraz AI.