Masz firmowy fanpage na Facebooku.

Promujesz swój biznes.
Prowadzisz działania marketingowe.
Cały biznes przenosisz teraz do Internetu.

.

Facebook krzyczy wszem i wobec:
„Jak wypromować fanpage na Facebooku w 30 dni”.
„Zwiększ swoją sprzedaż o 150 % za pomocą fanpage’a”
„Jak prowadzić skuteczny fanpage”.
A spełniasz przy tym wymogi prawne, czy narażasz się na niepotrzebną stratę swojego czasu i pieniędzy?
Czy specjaliści od Social Media, agencje reklamowe i marketingowe prowadzą Twój fanpage zgodnie z prawem? Informują Cię o wymaganych standardach i regulacjach również prawnych? Czy liczy się tylko efekt w postaci tysiąca wyświetleń zleconej reklamy.

FAKTY

Z research’u dokonanego na kilkudziesięciu fanpage’ach wynika, że nawet na takich, które korzystają z kampanii reklamowych, posiadają setki wyświetleń, a nawet są prowadzone przez profesjonalistów, podstawowe zasady nie są stosowane. Czasy są trudne, jednak lepiej pamiętać również o obowiązkach prawnych. Bo niestosowanie się do nich może wiązać się z niepotrzebnymi kosztami i stratą czasu. Nie tak dawno temu, głośno było o przełomowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym Trybunał uznał, że Facebook jest administratorem danych osobowych użytkowników, jednak administrator fanpage’a ponosi również odpowiedzialność za przetwarzanie danych osobowych (Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 5 czerwca 2018 roku w sprawie C‑210/16).

WYROK TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI

Sprawa dotyczyła spółki działającej w Niemczech w branży edukacji, która prowadziła firmowego fanpage’a. Spółka korzystała z Facebooka w celu przechowywania plików cookie na dyskach twardych użytkowników zbierając dane na ich temat i nie informując o tym użytkowników. Organ ochrony danych osobowych zobowiązał spółkę do zaprzestania takiej działalności oraz usunięcia fanpage’a. Spółka broniła się zarzutem, że to Facebook jest administratorem danych osobowych, a spółka ma jedynie dostęp do anonimowych statystyk prezentowanych przez Facebooka. Przecież to Facebook używa takich narzędzi jak Facebook pixels, pliki cookie.

Działania Facebooka mają głównie cel marketingowy – dopasowanie odpowiednich treści do preferencji użytkowników.
Trybunał uznał, że osoba, która prowadzi firmowy fanpage do celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej jest administratorem danych osobowych użytkowników tego fanpage’a. Czyli osób, które lubią fanpage, obserwują go czy piszą komentarze. Reklamy kieruje się do osób, które widzą posty, zatem administratorzy przetwarzają również dane tych osób. Co więcej, dochodzi do przetwarzania danych osób, które nie posiadają konta, bo przecież one również mogą zobaczyć fanpage.
I w końcu wszechobecne cookies. Zapisywanie cookies na dyskach twardych użytkowników w celu tworzenia statystyk. A z tych statystyk korzysta nikt inny jak administrator fanpage’a.


Zatem, administrator fanpage’a jest administratorem danych, nawet jeżeli Facebook nie udostępnia mu danych konkretnych osób, a jedynie zanonimizowane statystyki. Trybunał wskazał, że: „Wprawdzie statystyki dotyczące użytkowników sporządzone przez Facebook są przekazywane wyłącznie administratorowi fanpage’a w formie zanonimizowanej, nie zmienia to jednak faktu, że sporządzanie tych statystyk opiera się na wcześniejszym gromadzeniu, za pomocą plików cookies instalowanych przez Facebook na komputerach lub na wszelkich innych urządzeniach osób odwiedzających tę stronę, i na przetwarzaniu danych osobowych tych osób w celach statystycznych.”

I Facebook i administrator fanpage’a są administratorami danych osobowych.

Owszem, brzmi to absurdalnie, ale administrator fanpage’a jest także administratorem danych osobowych użytkowników, którzy nie widzą jego profilu, ale są do nich kierowane reklamy. Cel przetwarzania danych osobowych stanowi umożliwienie Facebookowi tworzenie reklam behawioralnych – profili osób do których następnie kieruje się reklamy, ale również wyświetla statystyki kampanii reklamowych osobie, która je zleciła.

JAK ADMINISTRATOR FANPAGE 'a PRZYCZYNIA SIĘ DO PRZETWARZANIA DANYCH

– Zakłada fanpage i zarządza nim,
– Ustala docelową grupę fanpage’a,
– Definiuje kryteria reklamy (grupy docelowej – płeć, wiek, dane demograficzne, dane geograficzne, zainteresowania, wykonane zakupy, czy usługi i towary, którymi dana osoba się interesuje),
– Analizuje statystyki przekazane przez Facebooka.

Powyższe czynności składają się na przetwarzanie danych w celach statystycznych.

TAKA SAMA ODPOWIEDZIALNOŚĆ FACEBOOKA I ADMINISTRATORA FANPAGE 'a?

Facebook i administrator fanpage’a są zaangażowani w proces przetwarzania danych w różnych stopniach i na innym etapie przetwarzania. Zatem rozmiar odpowiedzialności należy ustalać indywidualnie określając odrębnie okoliczności dla każdej sprawy. Niemniej jednak prowadzenie fanpage’a na pewno wiąże się z większym ryzykiem po wydaniu orzeczenia Trybunału.

Nie można w tym momencie stwierdzić, czy PUODO skierowałby działania jedynie do Facebooka, czy również do administratora fanpage’a. Co potencjalnie może grozić za niewypełnienie obowiązków administratora danych?

– nakaz umieszczenia informacji o przetwarzaniu danych osobowych i plikach cookies,
– kara finansowa,
– usunięcie fanpage’a (przy tysiącach czy setkach tysięcy fanów – trochę szkoda).

REKRUTACJA NA STANOWISKO PRACY

Osoby, które zamieszczają oferty pracy na Facebooku, a następnie otrzymują cv od kandydatów stają się administratorami ich danych. Zatem również w tym wypadku należy poinformować kandydatów, którzy przesłali cv o przetwarzaniu ich danych osobowych. Ponadto, jeżeli osoba zamieszczająca ogłoszenie chce pozostawić takie cv na cele przyszłych rekrutacji – powinna mieć zgodę kandydata.

A CO JEŚLI FANPAGE PROWADZI AGENCJA REKLAMOWA?

Fanpage firmowy jest często prowadzony przez zewnętrzną agencję reklamową lub inną osobę. Czy administrator nie przekazuje wtedy danych osobowych osobie trzeciej? Przyjmując taką koncepcję, każdy administrator fanpage’a byłby zobowiązany do zawarcia z podmiotem prowadzącym jego fanpage umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Jedno jest pewne, należy poinformować osoby, których dane są przetwarzane za pośrednictwem fanpage’a o tym przetwarzaniu.
Zgodnie z RODO obowiązek informacyjny powinien być widoczny, zrozumiały i czytelny.

 

GDZIE PODPIĄĆ NA FANPAGE’U POLITYKĘ PRYWATNOŚCI?

1.Informacje – zasady ochrony prywatności

W informacjach o fanpage’u jest odpowiednia rubryka: „zasady ochrony prywatności”. Właśnie tam można podpiąć swoją politykę prywatności. Jednak jest mały minus – będzie to przekierowanie do odrębnej strony internetowej.

2.Notatki

W Internecie można natknąć się na artykuły o niewykorzystanych „notatkach”. Zatem jest to dobre miejsce na podpięcie polityki prywatności. Lepsze z uwagi na to, że raczej żaden administrator fanpage’a nie zrobi tego w podpiętym u góry poście, gorsze ze względu na to, że trudniej znaleźć osobie, której dane są przetwarzane. Owszem, nawet najwięksi marketerzy, ba nawet agencje reklamowe nie mają polityki prywatności swoich fanpage’ów. Błąd. Co gdyby tak akurat na Ciebie miało trafić i akurat Twój fanpage posiadający tysiące lajków miałby zostać usunięty? Podsumowując, lepiej mieć. Niż nie mieć. ***Zasady prowadzenia strony, grupy i wydarzeń na Facebooku już wkrótce!Bądź na bieżąco.

 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *